درمان خانگی اسهال با رژیم غذایی مفید،داروی گیاهی و طب سنتی

اسهال اسهال، زمانی ایجاد می‌شود که سیستم گوارش عملکرد کافی ندارد در نتیجه دفع مدفوع آبکی و مکرر، بیش از سه بار در روز، می‌شود. دلایل اصلی اسهال، عفونت‌های ویروسی، باکتریال، مصرف غذا و آب آلوده، اضطراب، عدم تحمل غذایی و بیماری‌های روده‌ای مثل سندروم روده‌ی تحریک پذیر، بیماری التهابی روده(کرون) و کولیت اولسراتیو هستند.
اسهال می‌تواند با علایمی چون درد شکم، نفخ، تهوع همراه باشد و ممکن است باعث عوارضی مانند دهیدراتاسیون شود. برطرف شدن کامل اسهال و سایر علایم همراه آن، بسته به شدت مشکلات، معمولا دو تا چهار روز طول می‌کشد.
شما می‌توانید با درمان‌های مختلف طبیعی و خانگی هم با عفونت هم با علایم همراه مقابله کنید.

اسهال حاد، یک تا دو هفته طول می‌کشد. یا ممکن است اسهال مزمن داشته باشید که بیش از چند هفته تداوم دارد. اسهال حاد معمولا به راحتی و بدون دارو و دخالت جدی درمان می‌شود. هرچند اسهال مزمن با مشکلات بیشتری همراه است. اسهال مزمن در صورت رسیدگی نا‌صحیح می‌تواند دهیدراتاسیون و کمبود تغذیه‌ای را به دنبال داشته باشد. خبر خوب این است که مراحل متعددی برای درمان هر دو نوع اسهال وجود دارد. درمان‌های خانگی برای اسهال بر اساس شدت و عامل ایجاد کننده، اثرات متفاوتی بر افراد می‌گذارد. اگر علایم بیمار در عرض سه یا چهار روز بهبود نیافت، با متخصص گوارش مشورت کنید.
جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت تشخیص و درمان بیماری اسهال با 02188931392 و 02122908154 تماس بگیرید.

درمان‌های خانگی بیماری اسهال


هیدراتاسیون

درمان‌های خانگی بیماری اسهال

نوشیدن کافی آب، برای بیماری که میزان زیادی آب از راه مدفوع از دست داده، بسیار بحرانی است. برای جلوگیری از بدتر شدن علایم دهیدراتاسیون در بیمار، سعی کنید هر یک ساعت 16 اونس مایع بنوشید. بیمار همچنین می‌توانند از طریق گوشتابه‌ی خانگی مایعات دریافت کند که مواد مغذی مورد نیاز بیمار (مثل اسیدهای آمینه و الکترولیت‌ها) را فراهم می‌آورد. بعضی از دم‌نوش‌ها به تسکین درد معده کمک می کنند مثل: زنجبیل، نعناع، بارکاس جو دوسر، شیرین بیان/رازیانه یا چای انار(بدون کافئین).
نوشیدن آب نارگیل( منبع طبیعی الکترولیت‌ها)، آب سبزیجات تازه یا مکیدن یخمک‌های خانگی هم روش‌های خوبی برای دریافت آب و مواد مغذی هستند هرچند برای همه راه حل خوبی نیست. با این وجود اگر بیمار متوجه بدتر شدن اسهال شد، میزان زیاد نوشیدنی را با سرعت زیاد مصرف نکند. بیمار می‌تواند از طریق رنگ ادرار و همچنین میزان تشنگی، پی به میزان از دست دادن آب ببرد. اگر بیمار معمولا ادرار کمی دارد، در صورت تیره شدن ادرار، آب بیشتری بنوشد.

ماست

ماست در درمان اسهال

ماست، خصوصا انواع حاوی محیط پویای کشت باکتری‌هایی مثل لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم، درمان خانگی خوبی برای اسهال است.
این کشت پویا در حفظ باکتری‌های مفید روده و نابودسازی باکتری‌های مضر ایجادکننده‌ی اسهال کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها در کاهش اسهال مرتبط با مصرف انتی‌بیوتیک کمک کننده هستند. تنها دو کاسه ماست در روز تسکین قابل توجهی ایجاد می کند. برای مزایای اثربخشی مضاعف یک موز به ماست اضافه کنید.

زنجبیل

زنجبیل در درمان اسهال

زنجبیل در درمان مسمومیت غذایی استفاده می‌شود همچنین برای رهایی از کرامپ و درد شکمی کمک کننده است.
• تکه‌ی کوچکی از زنجبیل را رنده و یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب را جهت افزایش شیره‌ی معده و بهبود هضم غذا بخورید. از نوشیدن آب بلافاصله بعد از این ترکیب، خودداری کنید.
• بیمار همچنین برای درمان اسهال می‌تواند روزانه دو یا سه بار چای زنجبیل بنوشد. یک تکه‌ی کوچک از زنجبیل را ببرید و به یک فنجان آب اضافه کنید. آب را به مدت چند دقیقه بجوشانید، آن را صاف کنید و قبل از مقداری عسل به آن بیفزایید. در صورت عدم دسترسی به زنجبیل تازه، بیمار می‌تواند از پودر زنجبیل موجود در قفسه‌ی ادویه‌ها استفاده کند.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله در درمان اسهال

تخم شنبلیله به دلیل موسیلاژ غنی، برای درمان اسهال بسیار توصیه می‌شود. موسیلاژ اثر ضداسهال قوی دارد.
• یک قاشق چای خوری تخم شنبلیله بجوید و بعد از آن یک قاشق غذاخوری ماست بخورید.
• متناوبا، نصف قاشق چای خوری تخم شنبلیله و زیره بوداده ترکیب کنید و دو قاشق غذاخوری ماست به آن اضافه کنید و بخوبی هم بزنید. این مخلوط را جهت بهبود سریع اسهال، سه بار در روز مصرف کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب در درمان اسهال

روش خانگی موثر دیگر برای اسهال، سرکه‌ی سیب است. این به عنوان یک ماده‌ی موثر علیه‌ی باکتری‌های مسبب اسهال ایفای نقش می‌کند.
• یک قاشق چای خوری سرکه‌ی سیب به یک لیوان اب اضافه کنید.
• این محلول را یک یا دو بار در روز مصرف کنید تا زمانی که اسهال فروکش کند.

موز

موز در درمان اسهال

زمانی که مبتلا به اسهال هستید، خوردن موز نارس بدلیل داشتن پکتین بالا پیشنهاد می‌شود. پکتین یک فیبر محلول در اب است که اسهال را کاهش می‌دهد. موز غنی از پتاسیم است، الکترولیتی که از عملکردهای حیاتی در بدن حمایت می‌کند. تا زمانی که اسهال فروکش کند، روزانه یک موز نارس میل کنید.

چای بابونه

چای بابونه درمان اسهال

بابونه بدلیل داشتن خواص ضد اسپاسمیک برای دردهای شکمی متعاقب اختلالات معده مثل اسهال، تسکین بخش است. همچنین در کاهش التهاب روده هم کمک کننده است.
• چای بابونه را اینگونه تهیه کنید: یک قاشق چای خوری گل بابونه و یک قاشق چای‌خوری برگ نعناع در یک فتجان آب بخیسانید و به مدت ده دقیقه بجوشانید.
• ان را صاف کنید و چای را چند بار در روز بنوشید.

برنج سفید

برنج سفید درمان اسهال

خوردن برنج سفید ساده در میان غذاها بدلیل هضم ساده در طول اسهال پیشنهاد می‌شود. به علاوه با اضافه کردن توده به مدفوع، مقدار مدفوع را کاهش می‌دهد. مقدار کمی برنج سفید ساده بخورید(بدون اضافه کردن هرگونه سس و ادویه). به تدریج با بهبود اسهال، میزان برنج مصرفی را افزایش دهید.

 روغن سیاه دانه

 روغن سیاه دانه درمان اسهال

سیاه‌دانه نیز در درمان مشکلات سلامتی متعدد مثل نفخ، کولیک، آسم، یبوست و اسهال استفاده می‌شود. برای درمان اسهال، روغن سیاه‌دانه استفاده کنید.
• یک قاشق چای‌خوری سیاه‌دانه را در یک فنجان ماست چکیده مخلوط کنید.
• این مخلوط را دو بار در روز بخورید تا زمانی که علایم اسهال بطور کامل برطرف شوند.

سوپ هویج

سوپ هویج درمان اسهال

 

سوپ هویج یک غذای حجیم است که باور دارند اثرات ضد سوء هاضمه داشته باشد. سوپ هویج بخصوص برای بهبود اسهال در اطفال مفید است زیرا مواد مغذی ضروری از دست رفته طی اسهال را تامین می‌کند.

به مقدار کافی استراحت کنید

استراحت درمان اسهال

از فعالیت و تمرینات فیزیکی پرهیز شود. بیماران احساس ضعف و بی‌رمقی خواهند داشت و ممکن است در صورت تداوم علایم، بخوبی نخوابند. با خواب کافی(هشت ساعت یا بیشتر در شب)، آسان گرفتن و کاهش استرس‌ها، به بدن فرصتی برای ریکاوری دهید.

مقالات مرتبط

Call Now Buttonتماس و نوبت دهی